PÀTRIA, de Fernando Aramburu | Centre Moral i Cultural del Poblenou
PÀTRIA, de Fernando Aramburu

PÀTRIA, de Fernando Aramburu

680


Tens dubtes? Contacta amb nosaltres per a més informació. Prem aquí.


Tertúlia literiària sense sopar del llibre de Fernando Aramburu Pàtria.

 

El dia 4 de març i en un format diferent de l’habitual, sense sopar, amb mascaretes i distància, hem gaudit d’una nova Tertúlia Literària. Aquest cop hem comentat la lectura de Patria de Fernando Aramburu, escrita l’any 2016 i coneguda recentment per la sèrie televisiva que se n’ha realitzat. La novel·la tracta de la vida de dues dones basques que es coneixen i són amigues íntimes de tota la vida i que s’enfronten pel context polític (i concretament, el terrorisme en la forma de l’existència i accions d’ETA). Els fets que es donen: assassinat del marit d’una d’elles, presó del fill de l’altra, silencis per part d’amics i coneguts, marquen la trajectòria d’aquestes dues famílies. Amb elles dues són també protagonistes les dues famílies amb els seus integrants: marits i fills. S’explica el patiment de les dues famílies. 

La novel·la s’inicia amb l’anunci del final de la lluita armada d’ETA (octubre de 2011), moment en que una de les dues protagonistes decideix tornar al seu poble, on havien matat el seu marit. La novel·la, però, transcorre des de la segona part dels anys 80 (1985) fins als voltants d’aquesta data. Està organitzada en ordre no cronològic i en capítols curts que podríem dir són, gairebé, estampes. En aquest ordre hi ha dos moments que marquen l’abans i el després: l’assassinat del Txato i l’anunci del final d’ETA. La lectura es fa molt senzilla i amena.  

La tertúlia ha estat molt activa i s’han debatut diversos temes interessants: la manera com l’autor dibuixa els personatges, si és o no una novel·la escrita prenent part per una de les parts en conflicte, si el fet de donar veu a les persones que han patit el conflicte pot ajudar a la reconciliació,... Del que hem estat tots d’acord és que el conflicte basc va estar tant present i va colpejar a tanta gent, que tothom va veure’s obligat a prendre partit sense poder-ho evitar, amb el patiment que això ha generat a la societat basca actual. 

 

Eulàlia Bassedas

5 març de 2021

 

 

Cal inscripció prèvia a tertulies@elcenterpoblenou.cat


Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies per a recopilar informació que ajuda a optimitzar la visita a la pàgina web i cookies de tercer per a mostrar informació diversa dels esdeveniments a les xarxes socials.
Perfecte!